București-12 Iulie 2024. În conformitate cu art.262 alin.(32) din Legea 85/2014: ”În termen de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, poliţele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept, cu excepţia contractelor de asigurare încadrate în clasa de asigurări 15 – Garanţii, prevăzută în secţiunea A din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care termenul de încetare de drept este de 150 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment; în aceleaşi condiţii, încetează de drept şi contractele de reasigurare.”
Potrivit prevederilor OUG 71/01.09.2023: ”Pentru poliţele de asigurare/reasigurare, încheiate de societățile de asigurare/reasigurare aflate în procedură de insolvență în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, termenele de încetare de drept de 90 de zile, respectiv de 150 de zile, prevăzute la art. 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungesc cu 90 de zile.”
Având în vedere comunicatul de presa al Curții Constituționale a României din data de 09.07.2024 prin care se precizează că:
“Cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție și a constatat că Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2023 pentru instituirea unei prelungiri a termenelor prevăzute la art.262 alin.(3) ind.2 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență este neconstituțională, în raport cu art.1 alin.(5), art.61 alin.(2), art.75 alin.(1) și art.115 alin.(7) din Constituție.
În esență, Curtea a constatat: (i) existența unor deosebiri majore de conținut juridic între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului – introducerea unui articol II – care reglementează aspecte ce țin de procedura concordatului preventiv, precum și existența unei configurații semnificativ diferite între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului, care determină ca forma finală a legii să se îndepărteze în mod substanțial de la însuși scopul și concepția inițiale ale legii, ceea ce conduce la încălcarea exigențelor principiului bicameralismului instituit de art.61 alin.(2) și art.75 alin.(1) din Constituție; (ii) dispozițiile art.II din legea criticată nu se subsumează nici obiectului de reglementare și nu se reflectă nici în titlul legii adoptate, ceea ce este contrar prevederilor art.115 alin.(7) din Constituție și art.1 alin.(5) din Constituție.”
FGA transmite următoarele precizări:
Potrivit art. 115 din Constituția României, Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe.
Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
Ordonanță de urgență 71/2023 pentru instituirea unei prelungiri a termenelor prevăzute la art. 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 791/1 septembrie 2023, actul normativ producând-și efectele și fiind în prezent, în vigoare.
Contextul general al emiterii acestui act normativ a fost generat în urma deschiderii procedurii falimentului împotriva unei societăți de asigurare cu o cotă de piață ridicată pe segmentul asigurărilor, în special al asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie. Totodată urgența emiterii acestui act a avut în vedere faptul că, pentru vehicule trebuie să existe în orice moment o asigurare RCA valabilă, iar pe piața din România mai desfășurau activitate de asigurare doar 6 societăți autorizate în România și două sucursale înființate în baza dreptului de stabilire care urmau să absoarbe în perioada respetivă o cerere foarte mare de contracte RCA ca efect al încetării de drept a contractelor încheiate cu societatea în faliment. Toate aceste aspecte au vizat un interes public și au constituit o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai putea fi amânată, impunându-se adoptarea acestui act normativ.
Efectele ordonanței de urgență s-au produs, aceasta a intrat în vigoare la data de 1 septembrie 2023, sens în care încetarea de drept a polițelor de asigurare a avut loc la data de 7 decembrie 2023 pentru contractele de asigurare încheiate de Euroins România Asigurare Reasigurare SA, cu excepția contractelor de asigurare încadrate în clasa de asigurări 15 – Garanţii, a căror încetare de drept a intervenit la data de 5.02.2024.
Consecința juridică a constatării neconsituționalității legii de aprobare o regăsim la art. 147 din Constituția României potrivit căruia, deciziile Curţii Constituţionale.
(1)Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
(2)În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale.
(3)În cazul în care constituţionalitatea tratatului sau acordului internaţional a fost constatată potrivit articolului 146 litera b), acesta nu poate face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate. Tratatul sau acordul internaţional constatat ca fiind neconstituţional nu poate fi ratificat.
(4)Deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.
Așadar pentru a stabili clar forța juridică a deciziilor Curții Constituționale și a înlătura pe viitor soluții divergente ale unor instanțe judecătorești, textul constitutional stabilește că acestea”sunt general obligatorii”. Toate deciziile Curții Constituționale produc efecte juridice numai pentru viitor, iar acest lucru se realizează doar după publicarea lor în Monitorul Oficial al României.
La acest moment Decizia CCR nu este publicată în Monitorul Oficial al României.
Din comunicatul Curții Constituționale rezultă că a fost admisă obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție și s-a constatat că Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2023 este neconstituțională pentru aspecte ce țin de procedura concordatului preventiv, precum și existența unei configurații semnificativ diferite între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului. Prin urmare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.71/2023 este în vigoare și produce efecte.
Precizăm că FGA s-a constituit cu scopul asigurării protecției creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător iar dreptul creditorilor de asigurări de a recupera sumele cuvenite din disponibilitățile Fondului, rămâne neatins în conformitate cu procedura și condițiile de efectuare a plăților de către FGA a sumelor reglementate de Legea nr. 213/2015.
Astfel, durata de valabilitate a polițelor este cea reglementată de Legea nr. 85/2014 cu modificările ulterioare iar încetarea de drept a polițelor de asigurare emise de societatea Euroins a intervenit la data de 7 decembrie 2023, cu excepția contractelor de asigurare încadrate în clasa de asigurări 15 – Garanţii, a căror încetare de drept a intervenit la data de 05.02.2024.
Așadar, drepturile creditorilor de asigurări nu vor fi afectate de recenta decizie a Curții Constituționale, în condițiile în care Decizia CCR nu modifică modalitatea de analiză a cererilor de plată de către Fond. În procesul de instrumentare a cererilor de plată adresate FGA, vom avea în vedere dispozițiile OUG nr. 71/2023, potrivit cărora:
Pentru poliţele de asigurare/reasigurare încheiate de societăţile de asigurare/reasigurare aflate în procedură de insolvenţă în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, termenele de încetare de drept de 90 de zile, respectiv de 150 de zile, prevăzute la art. 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungesc cu 90 de zile.
Pe cale de consecință, în măsura în care s-au produs evenimente asigurate înăuntrul perioadei de valabilitate a polițelor de asigurare, ținând cont inclusiv de decalarea termenului la care a intervenit încetarea de drept a polițelor [periodă în care polițele au fost valabile], Fondul va proceda la plata despăgubirilor solicitate, cu respectarea condițiilor prevăzute de lege.